Jedna z nejčastějších otázek mých klientů se týká právě toho, jak vydat knihu. Způsobů, jak proměnit rukopis v knihu, je řada. Ne každý z nich je ale vhodný pro daného autora či konkrétní dílo. Trochu si to rozebereme.
Níže nabízím alespoň základní, zdaleka ne vyčerpávající přehled.
Způsoby vydání knihy a jejich PRO a PROTI
Tohle určitě není první příspěvek, ve kterém hledáte odpověď na svou otázku. Nebudu tedy zabíhat do přílišných podrobností.
Jistě vás ale bude zajímat, jaké přednosti daný způsob vydání knihy má, a co vám naopak vybranou cestu může zkomplikovat.
Vydání knihy s nakladatelem
Pro koho se nejlépe hodí?
Pro začínající autorky a autory, hlavně pak pro tvůrce prózy. Máte-li „v šuplíku“ beletristické dílo, sci-fi či fantasy román, soubor povídek nebo pohádkovou knížku, může vám je vydat některé ze zavedených nakladatelství.
Výhodou je, že nepotřebujete žádné finance na vydání, ani rozsáhlejší znalosti o tom, co přeměna rukopisu v knihu obnáší. Samozřejmě byste měli mít základní povědomí o tom, jak probíhá spolupráce s nakladatelem (např. co by mělo být ve smlouvě, jak je to s licencí atd.). Není však třeba, abyste obstarávali korektury, grafiku a spoustu dalších věcí jako u vydání vlastním nákladem.
Má vydání knihy s nakladatelem nějaká proti?
Zásadním problémem je samotné navázání kontaktu s nakladatelem. Možná už jste tu zkušenost taky udělali. Psali jste, kam se dalo, posílali rukopis… Ale odpověď nepřišla. Proč?
-
- Literární redaktoři v nakladatelství čelí obrovskému přívalu rukopisů. Nemají tak možnost věnovat se všem.
- Nakladatelství navíc mají omezené časové i finanční kapacity a nemůžou vydat každé, byť kvalitní a zajímavé dílo, které jim přijde.
- Je ale možné, že jste při nabízení rukopisu jen nepostupovali správně. Kde mohla být chyba? (Odpověď nabízím např. ve svém webináři JAK VYDAT KNIHU, o jehož záznam si mi můžete napsat – viz box níže.)
Dalším možným proti (i když ne pro každého) bývá:
-
- nemožnost ovlivnit některé otázky (např. ilustrace, výši nákladu),
- odevzdání licence – bez toho to nejde, jenže pak po dlouhá léta (i desetiletí) nemůžete s dílem nijak nakládat.
Chcete další informace o možnostech vydání své knihy?
Napište mi o záznam mého webináře na tém JAK VYDAT KNIHU.
Ve Webináři se např. dozvíte:
- Jak zvýšit šanci na úspěch své budoucí knihy.
- Jakých chyb se vyvarovat při nabízení rukopisu, jak vybírat nakladatele pro svůj rukopis a jak ho oslovit.
- Co obnáší vydání vlastním nákladem a proč někdo „samonáklad“ odsuzuje? A kdy vydání samonákladem (ne)má smysl.
- Jaké další varianty publikování knihy existují.
Klikněte na následující odkaz a budete přesměrování na můj web KNIŽNÍ KOUČINK, kde po registraci e-mailové adresy obratem obdržíte odkaz na webinář (ZDARMA).
Vydání knihy vlastním nákladem
V tomto případě záleží na tom, jaký žánr knihy chcete vydat, jak velká je vaše cílová skupina, kolik si můžete dovolit investovat (nejen do samotného vydání, ale i následujícího marketingu). Otázek, které je dobré si předem zodpovědět, je celá řada.
Abyste se mohli zorientovat alespoň v základu:
Jaká jsou PRO a PROTI vydání vlastním nákladem?
S ohledem na výše uvedené je pro někoho výhodou, že si může veškeré procesy okolo vydání knihy koordinovat sám a nemusí se o zisk z prodaných výtisků dělit s tolika subjekty (pokud si knihu prodává a není závislý jen na distribuci atd.). Pro jiného to naopak představuje velkou zátěž, protože nemá představu, co celý proces obnáší a nedokáže si představit, jak by je zkoordinoval.
Autoři musí počítat s tím, že po vydání knihy budou mít na bedrech další řetězec povinností. Mezi nimi kupříkladu otázku uskladnění knih, jejich distribuce atd.
Samostatnou kapitolou jsou pak finance. I tady se setkávám s častou otázkou:
„Kolik stojí vydání knihy vlastním nákladem?“
Do kalkulace nákladů se promítá spousta položek. Je to mimo jiné:
- rozsah díla,
- žánr knihy a podle něj zvolená podoba knihy (pohádky, román, kuchařka s barevnými fotografiemi…),
- formát knihy (kapesní průvodce, nebo třísetstránkové sci-fi),
- ilustrace a celkové grafické zpracování,
- vstupní materiály – papír (jiný vyžaduje barevně ilustrovaná kniha, jiný čistě textový obsah), vazba atd.
Do konečné kalkulace se promítne i práce jazykových korektur, grafického zpracování, výše nákladu, tisk, uskladnění atd., atd. A to už vůbec nemluvím o dalších profesích, které můžete přizvat ke spolupráci (literární redaktor, markeťák…). Často je opravdu lepší vyčlenit si další finance na pomocné a poradenské profese, abyste nic nepodcenili, příp. jste vy (ani čtenáři) nebyli zklamaní z výsledku.
Crowdfundingová kampaň – sbírka na vydání knihy
Pro spoustu lidí lákavá představa. Zdá se to jednoduché: Crowdfundingové platformy typu HitHit, Donio.cz a dalších známe všichni. Představa, jak na jejich stránkách rozběhneme kampaň na knihu, sdílíme odkaz a pak už se peníze jen sypou, ale patří do říše ideálů. Může to tak být, není to však úplně bez práce. Už samotné zorganizování kampaně a její následná propagace pro někoho můžou znamenat pracovní úvazek navíc.
Lepší výchozí pozici máte v případě, že máte na sociálních sítích širší publikum, příp. se pohybujete mezi větším množstvím lidí, kteří by vás chtěli podpořit.
Při výběru crowdfundingové platformy je třeba zvážit i další detaily, jako jsou podmínky, za jakých vám budou či nebudou vyplaceny peníze ze sbírky, a hlavně pak tematické zaměření.
Na knižní fanoušky jistojistě cílí crowdpublishingové platformy. Jsou zaměřené na vydávání knih a odpovídá tomu i jejich nabídka dalších služeb. V podstatě skloubí vydávání s nakladatelem (zajistí veškeré procesy) a vlastním nákladem (autor do jednotlivých procesů může (ba dokonce musí) mluvit.
Sice mluvím v množném čísle o crowdpublishingových platformách, u nás ale existuje zatím jen jedna – Pointa. Pod označením „crowdpublishing“ ji navíc budete googlit marně, protože se tenhle termín u nás moc nepoužívá.
Potřebujete odpovědi na další otázky?
- Jak probíhá spolupráce s nakladatelstvím od prvního ANO až po publikování knihy, jak je to s finanční spoluúčastí a zda je lepší spolupráce s malým, nebo velkým nakladatelem?
- Co přesně obnáší vydání vlastním nákladem – které procesy zahrnuje a jak je zkoordinovat?
- Jaká je situace na knižním trhu a co byste měli vědět, než na něj vstoupíte?
Mám pro vás odpovědi.
V online kurzu JAK VYDAT KNIHU.
> O ČEM JE TENTO ONLINE KURZ? <
Zvažujete publikování e-knihy (e-booku)?
Jaký je rozdíl mezi e-knihou a e-bookem? Osobně vnímám e-knihu jako elektronickou verzi tištěné knihy, zatímco pod označením e-book se spíše setkávám s marketingovými nástroji (tzv. magnety). Není tomu tak vždy, ale sama s tím ve své praxi takto pracuji, aby v tom moji klienti měli jasno.
1. E-kniha jako způsob, jak předat své dílo
Spousta autorů, kteří neuspěli se svým dílem u nakladatelů, zvažuje vydání e-knihy. Zdá se to jenoduché, finančně dostupné a e-kniha se snadno distribuuje (stahuje).
Ptáte se, jestli je to dobrý způsob publikování? Záleží na tom, proč to nevyšlo např. s nakladateli (možná jste jen dělali chybu v nabízení, příp. chce rukopis jen nějakou úpravu a nakladatelé už k nemu budou přistupovat jinak).
Další otázkou bývá, zda e-knihu nabízet zdarma nebo za peníze, jak ji vůbec vytvořit, kde ji distribuovat/prodávat atd. Ale to už jsou otázky na osobní konzultaci.
2. E-book jako marketingový nástroj
Toto je vysloveně samostatná kapitola, které se věnuji v rámci své služby KNIŽNÍ KOUČINK. Proto dané téma nechám na samostatný článek.
Více o programu E-Book jako supermagnet
A který způsob vydání knihy je tedy nejlepší pro vás?
S ohledem na spoustu proměnných, které jsem výše nastínila (a řadu dalších, které se sem ani nevejdou) vám nemohu dát jednoznačnou odpověď.
Proto vám nabízím KONZULTACI ZDARMA.
Pojďme probrat váš literární záměr a možnosti publikování. Vezmeme v úvahu stěžejní aspekty, jako je žánr díla, vaše dosavadní zkušenosti a literární úspěchy, cílovou skupinu, zájmy a profesní kontext atd.