Napsala dne 30.12.2013

Česká televize v neděli 29. prosince odvysílala první díl z cyklu Škoda lásky, který zpracovává povídky vybraných českých spisovatelů. Sérii povídek o lásce otevřel příběh Karla Gotta pronásledovaného věrnou fanynkou.

 

Předloha z pera vynikajícího spisovatele Petra Šabacha, režie Jan Hřebejk, scénář Petr Jarchovský a Karel Gott v jedné z hlavních rolí. Co dává tento výčet dohromady? Velká očekávání a velké zklamání. Tím spíš v kontrastu s Pupendem, které spojuje jména týchž tvůrců a které ČT do vysílání zařadila hned poté.

 

Šabachův rukopis byl jen námětem

Mohla to být zajímavá psychologická sonda do duše lehce labilní obdivovatelky zpěváka, navíc dobře a citlivě ztvárněné Zorou Valchařovou-Poulovou. Místo toho jsme ale viděli nevydařenou komedii, v níž Karel Šíp Gottovi radí, jak se vlezlé fanynky zbavit.

„Předlohu, jemnou drobnokresbu Petra Šabacha, doslova znásilnili a udělali z ní v podstatě jiný příběh,“ uvedl pro zpravodajský server ČT24 kreativní producent Josef Viewegh. A skutečně – zatímco Šabachova povídka vypráví pouze o Gottově fanynce, scénář do velké míry stojí na strázních Karla Gotta se ženou, která mu opakovaně vniká do soukromí.

Už to, že Petr Jarchovský postavu Karla Gotta do scénáře vpravil, bylo chybné. Pro film, diváka i Gotta samotného by bylo lepší, kdyby zůstal jen nedosažitelným idolem poblázněné fanynky. Jenže film je atraktivnější, když si v něm mistr zahraje, než kdyby jeho jméno jen viselo ve vzduchu a objevilo se pár střihů z koncertů.

 

Přečtěte si také:

Hrdina byl v tom románu schován. Miluji ho, jmenuje se…

Záměrně jsem si půjčila pár slov z jedné (všem jistě dobře…
Číst dál...

3 tipy na vánoční pohádky aneb Co si zpříjemnit svátky hezkou knížkou?

Pro spoustu lidí (mě nevyjímaje) k Vánocům neodmyslitelně patří pohádky.…
Číst dál...

 

Kam se z komedie vytratil vtip?

Karel Gott je znám jako člověk, který má rád legraci a nezřídka si ji dokáže udělat taky sám ze sebe. Jarchovský se tomu očividně snažil dostát. Humor ale ve většině případů vyznívá do ztracena a jediný silnější dojem zanechávají scény vyhnané nad hranici absurdity.

Když Karel Gott neodbytné fanynce Doušové ukazuje fotografie svých milenek (Afričanek, Asiatek…) a dětí, které s nimi počal, je to trapné. To nejhorší má ale teprve přijít – scéna s „lehkými děvami“ a zpitým zlatým slavíkem, nebo ta, v níž fanynka Doušová po koncertu pronikne do Gottovy šatny, začne zpívat Zvonky štěstí a Šíp s Gottem se v reakci na její „vyznanie“ stylizují do rolí homosexuálních milenců.

Film tak Gotta spíš zneuctí (a to i v očích diváka, který ho nevnímá zrovna jako poloboha). Člověk se jen ptá, jak se umělec jeho formátu k něčemu takovému vůbec mohl ponížit. – Je to ale totéž, jako zeptat se po skončení filmu: „Jak jsem se na tohle mohl dívat?“ Zkrátka proto, že od filmařů takového formátu by se dalo něco tak ubohého jen sotva čekat.

Nezbývá proto než doufat, že se další povídky dočkaly lepšího zpracování. O tom se budeme moci přesvědčit už tuto neděli (5. 1. 2014), kdy ČT1 od 20:00 hodin odvysílá trojici povídek Májová romance doktora Mráze, Manželka a Úspěšný lov z pera autorů Petra Hudského, Ivana Klímy a Michala Viewegha.

 

Foto: David Sedlecký, Wikimedia Commons – (licence Creative Commons)

 

Komentáře

Buďte první, kdo napíše komentář.

Napište komentář