Honba za klíčovými slovy a jejich správným uplacatěním do textu webu, úzkostlivé vyplňování metadat, hlavolamy v podobě SEO optimalizačních nástrojů…Taky se stále stresujete těmito SEO přežitky? Taková honba za prvními příčkami ve vyhledavačích je málo platná. Dnes už totiž všechno funguje docela jinak.
Je tomu už nějakých osm let, co jsem si vytvářela první webové stránky. Tehdy jsme s kolegyní, která si také zakládala vlastní magazín, sdílely články a návody, jak optimalizovat web, jaké SEO pluginy jsou nejlepší pro WordPress atd. Poznatky z té doby jsem pak uplatnila ještě několikrát, když jsem si vytvářela stránky pro další projekty.
Ta pravidla se mi tak zažila, že jsem je automaticky aplikovala i při nedávné úpravě těchto stránek. Až pak mi došlo, že vlastně nasazuju kolo větrného mlýna na mlýn vodní. Když jsem se dala do diskuze s několika SEO specialisty, potvrdili mi, že pravidla pro optimalizaci jsou dnes docela jiná, ale spousta webmasterů stále vychází z osm a více let starých návodů, které jsou pasé.
Potřebujeme klíčová slova, popis webu a další metadata k SEO optimalizaci?
Jedna z prvních záležitostí, které každý u stránek řeší, jsou metadata – meta keywords, meta description a další. Dřív jsme byli učeni, že musíme vyhledavačům prostřednictvím klíčových slov sdělit, co na webu najdou, a prostřednictvím popisu webu (samozřejmě za použití některého z uvedených klíčových slov) ho přesvědčit, že jde o kvalitní stránky. Dnes vám ale každý SEO specialista (tedy je-li profesionál, ne samozvaný odborník) řekne, že klíčová slova jsou k ničemu, protože na ně vyhledavače nehledí, a popis webu slouží spíš k tomu, aby ve vyhledavači pod odkazem na web vypadal lákavě pro uživatele.
Jak to, že už vyhledavače ‚meta keywords’ nezajímají? Jednoduše proto, že je webmasteři zneužívali – vkládali jich příliš mnoho, používali klíčová slova, která nesouvisela s obsahem webu, ale patřila k nejvyhledávanějším dotazům atp. Google tak ‚meta keywords‘ míjí bez povšimnutí už od roku 2009. Seznam.cz o tom, že je nebere v potaz, píše dokonce v nápovědě.
Všeho moc škodí – klíčových slov nevyjímaje
Jako copywriterka bojuju s tím, když mi zavolá klient a řekne: „Potřebuji dva až tři články týdně, nejlépe v rozsahu do 1350 znaků, aby v každém z nich bylo uvedeno pětkrát klíčové slovo ‚SEO optimalizace‘, z toho třikrát v titulcích a mezititulcích a v neskloňované podobě.“
Většinou se snažím klientovi domluvit a vysvětlit, že takové texty jsou příšerné, zní nepřirozeně a jejich vliv na pozici ve vyhledávači je pramalý. Klient ale samozřejmě oponuje tím, že mu to doporučil odborník na SEO, nebo že takové rady našel na internetu. Za nás copywritery říkám: „Takhle ne!“
Jsem ráda, že jsou v tom s námi za jedno už i vyhledavače. Když si pročtete nápovědu Google pro webmastery, zjistíte, že se snaží nasměrovat hlavně k publikování kvalitního obsahu a k tomu, aby byl web uživatelsky přívětivý.
Co ty vyhledavače teda vlastně chtějí?
Všechno prochází vývojem a metody vyhledavačů nejsou výjimkou. Jejich provozovatelé musejí reagovat na chování webmasterů. A ti se minulých letech chovali tak, že věnovali přílišnou pozornost technice SEO optimalizace, ale zapomínali na čtenáře. Výsledkem byly stránky s nekvalitním obsahem a přeplácané klíčovými slovy.
Robůtci pročítající obsahy našich stránek jsou také o něco chytřejší a při analýze se zaměřují na kvalitu obsahu – řídí se titulky a texty, vyhodnocují podle nich, co je gró webu. Důležité tedy je dobře strukturovat text (nadpisy první, druhé úrovně atd.) a psát kvalitní texty, které budou zahrnovat relevantní klíčová slova, ne ovšem třikrát neskloňovaná a dvakrát skloňovaná, nebo v přemrštěném počtu.
Dobrá rada na závěr…
Jistě nebudu v rozporu s řadou SEO specialistů, když vám poradím, abyste se spíše než na techniku SEO soustředili na své čtenáře a zákazníky. Chcete-li mít optimalizovaný web po technické stránce, oslovte odborníka. Ale hlavně: Publikujte zajímavý obsah! Jen na kvalitní návnadu chytíte zlatou rybku, která vám splní tři přání. Prvním z nich je ukázat lidem, že jste dobří v tom, co děláte. Druhým je zaujmout je natolik, aby váš obsah sdíleli a mj. tak vytvářeli síť zpětných odkazů důležitých pro SEO. A třetím je učinit z recipientů své zákazníky.