Copywriting je odvětví, které mezi ‘psavci’ doslova letí. Téměř každý, kdo umí psát (nebo si to alespoň myslí), se rád označí za copywritera. Zdá se to totiž jako snadná a příjemná forma přivýdělku. Pokud se ale této profesi chcete věnovat, pak umět psát nestačí.
Reklamní textařství je u nás v posledních letech na vzestupu. Přeje mu ekonomická i společenská situace a v neposlední řadě imoderní technologie, které umožňují rychlé šíření informací. Spousta podnikatelů a firem přichází na to, že obsahový marketing (tedy reklama prostřednictvím kvalitního a zajímavého obsahu) je levným a přitom velmi efektivním nástrojem propagace. Poptávek po kvalitním copywritingu tak přibývá.
Profesionální neprofesionálové
Přibývá i těch, kteří se tomuto oboru věnují. Ne vždy se ale jedná o profesionály. Stačí se podívat na portály s nabídkami služeb či weby sdružující copywritery a rázem zjistíte, že za copywritera se označuje kdekdo, kdo měl na základní škole jedničky ze slohu, ale profesionální zkušenosti nemá žádné. Někteří se to na sebe ani nestydí prozradit v profilu a při ceně 30 Kč za normostranu své potenciální klienty přesvědčují, že ‚to‘ opravdu umí.
Budete se divit, ale i takovým „profíkům“ se daří sem tam nějaký článek za úplatu napsat. Jejich zákazníkům na kvalitě nesejde. Text obsahující několik odkazů na jejich firemní či produktové stránky publikují na jiných stránkách (soukromých blozích, PR webech, diskuzních fórech apod.), které sice čte minimum lidí, ale mají vysoký rank – tedy číslo, které udává sílu webu z hlediska internetových vyhledavačů. Podle SEO odborníků mohou zlepšit rank webům, na něž odkazují, a tak i neumělé články s URL adresami fungují jako posila.
Téhle metodě se říká SEO copywriting a jejím cílem svého času bylo vyprodukovat co nejvíc textů, které budou obsahovat mraky žádoucích klíčových slov a zpětných odkazů na konkrétní web. Vznikal tak neskutečný balast, který se nedal číst, ale firmy byly spokojené, že dělají maximum pro své PR. Takhle už to ale dávno nefunguje.
‚Technika‘ copywritingu se mění
Situace se v posledních letech naštěstí změnila a konečně se začíná klást důraz na obsah a kvalitu sdělení. Jednoduše řečeno, texty už se píší pro lidi a ne pro tzv. ‚roboty‘ internetových vyhledavačů, kteří prohledávají weby, zaznamenávají počet klíčových slov a mapují odkazy, aby mohli určit sílu stránek a stanovit jim rank.
I podnikatelé a firmy přicházejí na to, že lepší je oslovovat své potenciální zákazníky, a ne bojovat s chimérou internetových vyhledavačů ve snaze být v jejich výsledcích na prvních místech. Zjišťují, že efektivní formou reklamy jsou např. odborné nebo tematicky zaměřené články, v nichž čtenáři najdou odpovědi na své otázky, rady, tipy a návody na řešení určitých životních situací. Ty jim poskytují odborníci z daného odvětví, kteří tak o sobě dají vědět, a navíc dokáží, že se ve své branži opravdu vyznají.
Takové články už nekončí na webech, které nikdo nečte. Menší podniky si zřizují vlastní online magazíny nebo blogy, ty s větším obratem si pak mohou dovolit zaplatit publikování v zavedených médiích. Z toho vyplývá, že psát reklamní texty na zakázku mohou jen lidé, kteří mají určité žurnalistické základy nebo se už nějaký pátek věnují copywritingu a vědí, jak se vyvíjí. I tady je totiž nutné sledovat trendy, protože trh se neustále mění a s ním i spotřebitelé. Metody, jak zákazníky zaujmout, se tomu přizpůsobují a copywriter tak musí být do jisté míry flexibilní.
Chcete se psaním živit?
Na to, stát se copywriterem, ale není nikdy pozdě. Ba právě naopak! Chcete-li se živit psaním, pak je teď vhodná doba začít. Seznamte se s oborem – s tím, jak mají PR články vypadat, jak jako copywriter zaujmout klienty a jak se prosadit v početné konkurenci. Tímto příspěvkem otevírám rubriku Copywriting, která vám v tom pomůže!