Copywriting je umění – umění psát, umění vystihnout produkt, umění zaujmout a přesvědčit. Chcete-li svůj talent posunout tímto směrem, pojďte si ujasnit, co je pro práci copywritera nezbytné a jakých pravidel byste se měli držet.
Hned na začátek budu otravovat tím, co už jste asi slyšeli stokrát – potřebou kvalitního jazykového vyjádření. Perfektní gramatika, stylistika a bohatá slovní zásoba, to je výbava každého spisovatele, novináře i copywritera. Důvodem, proč to po stoprvé opakuji i já, je zkušenost redaktora literární agentury i běžného čtenáře. Stále častěji se totiž setkávám s tím, že autoři na jazyk hřeší.
Co se stylistiky a slovní zásoby týče, tu nikdo, kdo píše pro veřejnost, neošidí. Pokud jde o pravopis, je situace jiná – spousta autorů nějakou tu mezeru v pravidlech má. Jenže zatímco po spisovatelích a novinářích rukopisy a články opravují jazykoví korektoři, copywriter většinou tvoří texty přímo pro klienta, a ty další revizí neprocházejí. Proto, budete-li se copywritingu věnovat, mějte to na paměti!
Dobrý copywriter po sobě čte a přepisuje
Jazykovým nedostatkům se vyhnete, když si text po sobě s jistým časovým odstupem několikrát přečtete. Jestliže na vás klient nespěchá, stanovte si sami termín odevzdání článku tak, abyste měli možnost ho nechat uležet a vícekrát projít. Pokud to obvykle neděláte, možná budete překvapeni, kolik nedostatků jste schopni ve vlastním textu najít.
Autorům se také stává (mě nevyjímaje), že se zamilují do určité formulace, přesto, že v textu na první pohled nesedí. Nehodlají se jí ale vzdát a přepisují všechno okolo, jen aby zapadla. Obvykle to vede pouze ke snižování úrovně textu. Nelpěte proto na tom, co jste napsali. Je-li to pro vás i tak těžké, zkuste si vytvořit druhou verzi článku, kde danou věc vyjádříte jinak, a až se k oběma verzím časem vrátíte, třeba zjistíte, že druhá je lepší a první s lehkým srdcem zahodíte.
Přijde vám to pro práci reklamního textaře jako zbytečné mrhání časem, které vám nikdo neproplatí? Věřte, že se vám v budoucnu díky této snaze všechno vrátí. Nebudete totiž jen jedním z mnoha průměrných pisálků, ale vybudujete si pověst špičkového copywritera a klienti vás budou vyhledávat.
Za copywritera mluví originální texty
Kreativita – to je jeden z nejdůležitějších předpokladů úspěšného copywritera. Nápaditost a originalita je zde naprosto nezbytná. Vidět věci v jiném světle než ostatní a přinést novou perspektivu, to je základem úspěchu. Ona otřepaná fráze, že všechno už bylo napsáno a řečeno, jíž se proti nám ‚psavcům‘ tak rádi ohánějí někteří neumětelové, tady totiž platí víc než kde jinde. Vezměte si například, kolik témat už milionkrát omlely všechny časopisy, online magazíny a další média. Sázejí na ta, která čtenáře nejvíc zajímají, a zpracovávají je v podstatě tak, že jako zdroje slouží články, které už vydala konkurence. Psát stejným způsobem tak znamená spadnout mezi průměrné. Psát jinak (originálně) znamená být úspěšný (a v tomto směru jde hned o dvojí úspěch – autorský a profesionální).
I profesionální copywriter se stále vzdělává a zlepšuje
Na závěr pro vás mám pár rad, jak se do práce reklamního textaře vpravit a jak se v ní posléze dál zlepšovat.
Stejně jako u dalších činností platí, že učit se znamená sledovat, jak danou věc dělají jiní. Proto hodně čtěte, zaměřte se na komerční rubriky tištěných médií a hodnoťte, jak je daný článek napsaný – učit se můžete nejen na kvalitní práci, ale i na chybách ostatních.
Rozšiřujte si obzory. Všeobecný přehled nepotřebuje jen novinář, ale i copywriter. Jen s dobrou znalostí společenské, ekonomické a politické situace dokážete text ‚vyladit‘ tak, aby vystihl náladu spotřebitelů. Obzory si rozšíříte tím, že budete sledovat seriózní zpravodajství a trendy v oboru, kterému se chcete věnovat (jako copywriter se totiž můžete specializovat na cokoliv, co vás zajímá – na technologie, módu atp.).
Příště se zaměříme na čtenáře a blíže si povíme, jak na psaní pro cílové skupiny.